NERO
Kuinka tämä kuva
tuo edelleen palan kurkkuuni ja kyyneleet...
Ihminen ja eläin, yhteiskunta, politiikka. Lapset, demokratia, tasa-arvo, ihmisoikeudet, eläimet, eläinten oikeudet, lajityypillinen elämä
NERO
Kuinka tämä kuva
tuo edelleen palan kurkkuuni ja kyyneleet...
Se oli se ihana hattu, joka muuttui kiusaamisvälineeksi ja romahdutti pienen tytön uskon ihmisiin.
Olimme koko suku Ylläksellä hiihtolomaa viettämässä. Mailan
putiikista löytyi 8-vuotiaalle pikku Julialle ihana hattu. Se oli saanut
innoituksen Lapin neljäntuulen hatusta, jossa on neljä sakaraa, mutta tämän
pyöreän päähineen reunaa kiersi pyöreät korvakkeet. Se oli hennon
vaaleanpunainen, pehmoinen fliiskankainen päähine, muodoltaan kuin pehmeä
piparkakku. Julia rakasti hattuaan niin, että nukkuikin tuo ihana pehmoinen
myssy tyynyn vieressä. Ja hiihtoladullakin vastaantulevat ihmiset sanoivat.
”Onpas sinulla suloinen hattu!”
Julia säteili onnesta. Me kaikki ihailimme hattua, jonka
alta vyöryivät Julian vaaleat hiukset.
Niin loma loppui, mentiin kotiin Helsinkiin. Koulu alkoi, ja
Julia marssi pystypäin onnellisena kouluun pinkki piparkakkuhattu päässään.
”Kato, tolla on lehmän utareet päässä!” huusi yksi poika, ja
muutkin katsoivat. Ja sitten kaikki nauroivat.
Julia oli niin hämmästynyt, ettei tiennyt, mitä tekisi,
minne menisi.
Valvova opettajakin huomasi huudon, ja toppuutteli, ettei
noin saa huudella. Mutta hän ei tehnyt muuta, kehaisi vain ihanaa myssyä. ”Pikku
juttu, älä välitä!” hän sanoi.
Mutta se ei enää auttanut.
Se ei ollut pikku juttu, se oli maailman suurin asia.
Tyttö läksi kauhuissaan kotiin. Hän heitti ihanan vaaleanpunaisen,
pehmeän piparkakkuhatun salaa roskikseen.
Äiti ihmetteli, mihin myssy hävisi ja miksi tyttö murjotti
ja kysyi syytä, mutta tyttö ei sanonut mitään. Murjotti vain koko illan eikä
halunnut mennä enää kouluun. Äiti vei. Mutta pojat, jotka olivat häntä
nimitelleet, tirskuivat nurkan takana.
”Missä sun utareet on!”
Julia oli edelleen hiljaa ja murjotti vain kotona. Kului
kolme päivää, ja vihdoin hän sai sanotuksi, mitä oli tapahtunut. Nyt häntä
itketti.
Äiti yritti lohduttaa, isosisko samoin, mutta mikään ei enää auttanut. Herkkä,
muutenkin kovia kokenut tyttönen joutui yhtä äkkiä koulussa toisten lasten
silmätikuksi. Siitä alkoi kiusaaminen, joka ei loppunut. Tyttöä kiusattiin
siitä lähtien koulussa salaa ja jatkuvasti, ja hän alkoi karttaa ystäviä, kun
nekin karttoivat häntä, ja hän takertui perheen lemmikkikoiraan, sitoi sen
pöydänjalkaan, että olisi edes yksi kaveri, joka kuulisi häntä. Koiraparkakin
alkoi karttaa pikkuista Juliaa.
Julia oli ollut isän tyttö, isä oli häntä hellinyt, mutta
yht’äkkiä isä olikin häipynyt. Hän oli löytänyt uuden äidin, ja oli nyt vain
uuden sisarpuolen isä. Sitä Julia ei ollut ymmärtänyt. Hän alkoi käyttäytyä
omituisesti kotona, ja vetäytyi omiin oloihinsa. Häntä tutkittiinkin lasten
sairaalassa, kaikenlaista koetettiin. Juliasta tuli yksinäinen, hiljainen
koulutyttö. Äiti ja isosisko olivat onnettomia, Julia kaikkein onnettomin.
Kun hän oli juuri täyttänyt 15 vuotta, hän hyppäsi sillalta
moottoritielle ja rekka silpoi hänet kolmeksi kappaleeksi.
Eihän se ollut tietenkään vaaleanpunaisen pehmeän piparkakkuhatun syy, mutta siitä kaikki paha oli alkanut. Isä oli pettänyt, nyt se ihana hattukin hänet petti. Lopulta häntäkin haukuttiin koulussa lehmäksi. Vaikka hän oli pitkä ja laiha ja hänellä oli kaunis valkoinen tukka.
Kysymys kuuluu:
Mitä olisi pitänyt tehdä?
Olisiko opettajan pitänyt kutsua vanhemmat ja lapset yhdessä
koolle ja kertoa asiasta, kysyä, mitä voitaisiin yhdessä tehdä? Olisiko yksinhuoltajaäiti
voinut ottaa napakasti puheeksi? Vanhemmat ovat suuri voimavara, kun heidät
otetaan koulutyöhön mukaan ja heille annetaan tilaisuus keksiä lapsille
yhteistä puuhaa. Niin on muutama kiusaaminen loppunut. Mutta kukaan aikuinen ei
osannut tehdä mitään muuta kuin komentaa kiusaavia poikia. Kaikki vaan
ihmettelivät.
Taiteellisen, herkän Julian itsestään ottama kuva muutama
kuukausi ennen itsemurhaa.
Ja tämä tarina on tosi.
Järkyttävää, että tämäkin loppuu! Järvilinnan vuonna 1891 rakennettu entinen koti, sittemmin koulukotien vastaanottokeskus ja lopuksi upeasti entisöity taidekeskus. Järvilinnan kautta vastaanotettiin poikia läheiseen Pernasaaren koulukotiin, mikä sekin näyttää olevan aivan romuna.
Osat leikattu vanerista.
Pernasaari on todella saari, veden ympäröimä, kanavareitti Keiteleeltä Päijänteelle. Upea järven ympäröimä alue, jossa hienot vanhat asuntorakennukset, mm johtajan asunto kuin pikku kartano, joka on onneksi ulkonaisesti lähes entisellään, asuntona. On siellä edelleen pystyssä myös Leppäniemi, Suomen ainoa suljettu koulukodin osasto, poikien vankila. Nyt surkeassa tilassa ikkunalasit rikottuna, tyhjänä ja hylättynä. Leppäniemi oli kyllä karmaiseva laitos, jykevä kivilinna, jonka alakerrassa pojat tehtailivat betonikattotiiliä. Laukaan taloissa ja muuallakin katettiin taloja noilla aaltomaisilla tiileillä.
Pernasaari loppui koulukotina 1994 ja tilalle perustettiin avovankila. Upealle järvenranta-alueelle rakennettiin lukuisten muiden rakennusten keskelle hieno moderni monitoimitalo, jossa oli monien toimintojen lisäksi asuntoja rivitalomalliin omalla pihasisäänkäynnillä. Rakennus on arkkitehtoonisestikin kaunis julkitilapylväiköineen. Nyt sekin tyhjillään rapistuu. Vain entinen navetta on kohennettu pienteollisuuskäyttöön. Kiviperustus on piilotettu levyseinien taakse.
Leppäniemi yksin olisi erinomainen pikku hotelli, muut rakennukset urheiluhalleineen hyödynnettynä mainio lomakeskus. Ei kestä kauan, että kaikki rapistuu käyttökelvottomiksi. Mutta kukapa tuommoisen hankkeen tässä piskuisessa maassa kustantaisi. Eipä kukaan. Varsinkaan tässä hullussa Euroopan tilanteessa. No, suren noita kahta hienoa aluetta vielä kelvollisine rakennuksineen, mutta ei voi mitään.
Olen tehnyt toisen graduni Pernasaaren koulukodista, joka oli ainutlaatuinen, kylläkin hurja paikka, mutta monen pojan pelastus. Minulla oli haastateltavana mies, joka vietti koko kouluaikansa eli koko lapsuutensa ja nuoruutensa laitoksessa, mutta oppi siellä myös ammatin ja eli aikuisena normaalia elämää suutarina. Kyllä hänkin olisi tarvinnut ja kaivannut kodinomaisempaa olotilaa ja lämmintä aikuista, kuten jokainen laitokseen joutunut poika. Mutta ei hän sentään traumatisoitunut. Monet ohjaajat olivat lempeän oloisia miehiä, eivät mitään lapsen hakkaajia, kuten jotkut ovat väittäneet. He olivat perheenisiä, empaattisia aikuisia, jotka koettivat parhaansa ohjatessaan pieniä ihmisiä.
Järvilinnan on pelastanut ja kunnostanut Jyväskylän oma mesenaatti Kauko Sorjonen, muun muassa Keljon kartanon, arkkitehti Vivi Lönnin kotirakennuksen kuten myös Järvilinnan pelastaja. Mutta ei hänenkään säätiönsä kaikkivoipainen ole. Nyt Järvilinna on myynnissä ja taidenäyttelyt, taiteiljaresidenssit ynnä muut toiminnat ovat loppuneet. https://www.jarvilinna.fi/
Nyt neuvotellaan asuntotuen poistamisesta omistusasunnolta. Eläkeläisten tukeen ei puututa, mutta koskeeko asia myös sairaseläkeläistä, joka omistaa pienen yksiönsä? Kuulostaa pelottavalta. Kerron esimerkin.
Alle tuhat euroa, 850€/kk brutto
saava sairaseläkeläinen omistaa työkykyisenä kauan säästämänsä pienen yksiön,
jonka hoitovastike on 350€/kk. Hän saa vuonna 2023 asuntotukea 150€/kk, joten
hän selviää ilman toimeentulotukea jotenkuten. Jos asuntotuki poistuu, hän
joutuu anomaan toimeentulotukea, koska eläke ei tietenkään riitä elämiseen. Viidelläsadalla,
mikä omistusyksiön hoitovastikkeen jälkeen jäisi, ei pysty mitenkään elämään,
sen tietänee jokainen.
Entä kun hän joutuu myymään
terveenä ollessaan säästämänsä kodin - jos saa sen edes kaupaksi? Hän joutuu
asumaan myynnin jälkeen vuokra-asunnossa, jota ei missään tapauksessa pysty
kustantamaan? Koko eläke todennäköisesti kuluisi vuokraan. Hyvinvointiyhteiskuntamme
ei jätä heitteille, joten se joutuu tukemaan hänen toimeentuloaan. Koska hän on
nuori, sattuu vaan olemaan sairauden vuoksi työkyvytön eikä vammautuminen
edistä eliniän lyhenemistä, hän joutuu joka tapauksessa saamaan
toimeentulotukea syötyään asuntonsa myyntituotonkin. Yhteiskunnalle tulee
tällaisella ratkaisulla paljon suurempi meno.
Ja sitten: luultavasti
vuokra-asunnon omistaa on yksityinen sijoittaja, joka voi olla henkilö, yhtiö, tai
esimerkiksi vakuutusyhtiö. Vuokralaiselle siirrettävä asuntotuki menee siis
yksityisen sijoittajan pussiin! Kuntakin on omistamiensa asuntojen sijoittaja.
Kunnallisen asunnon vuokra ei ole enää yksityisen sijoittajan omistamaa
pienempi. Ellei ole ihan romukuntoinen halvalla rakennettu pahviseinäinen
kämppä, joita kyllä myös löytyy vielä kunnallisilta markkinoilta. Niihin sijoitetaan yleensä laitapuolen
kulkijoita.
Onko järkevää, että omillaan
pienellä asumistuella kitkutteleva vammainen yksiökotinsa omistava joutuu
syömään asuntonsa ja sitten yhteiskunta siirtelee tukirahoja omasta pussista
toiseen tai välillisesti asuntojen sijoittajaomistajille? Kyllä yrittämistä pitää tukea, mutta ei
kai perustarpeita riistävää bisnestä, mitä edellä kerrottu on.
Kuulostaako paradoksi järkevältä? Sosiaaliministeri
perustelee, että mennään Ruotsin mallin mukaan. Onko naapuri aina oikeassa?
Mikä suru syntyy, kun menettää
kauan säästämänsä oman kodin, jossa luuli asuvansa elämänsä loppuun asti.
Vuokra-asuntoon pakotettuna elämä tuntuu epävarmalta ja olo irralliselta.
Surullisia ratkaisuja on tekeillä
Maailmassa ainoa lohdutus on musiikki.
Hienoja ohjelmia on TV:ssä, maailmaa voi laajentaa sitä kautta huomattavasti. Ei kannattaisi katsoa pelkkää Netflixiä tai C-morea! Musiikki on lohduttajani, ja tänä kesänä 2023 maailman julmuuksien jatkumista todistavana vuonna olen saanutkin tämän taiteenlajin välityksellä paljon ajatuksia ja tunteita. Zürichin tosi pahasti pilattu Turandot (kristilliset symbolit mehiläispesäksi muutetussa kiinalaisessa sadussa!) upea Savonlinnan Romeo ja Julia (modernisoitu huimasti hienommin 1800-luvun New Yorkiin), kokkolalainen, kansainvälisesti ansioitunut Guardia Nueva, tv:ssä taltioitu El Cachiavache Womex 2019 - mikä viiden miehen porukka! - jne. Kaksi viimeistä hyvin erilaista tangoa esittävää yhtyettä, kumpikin pohjaa pitkälti Piazzollaan, tangon legendaan. Musiikki on ihmeellinen maailma, ihmisen parasta puolta.
Ei tämän kesän ohjelmistossani, mutta monet kerrat televisiossa mahdollistunut nuoren kuolleen, maailman parhaaksi baritoniksikin mainitun Dmitri Hvorosdovsky konsertin taltioinnit, etenkin tämä Moskovassa taltioitu on liikuttava.
LINKIT:
El Cachiavache Womex 2019 Dmitri Hvorosdovsky Turandot Romeo ja Julia Guardia Nueva Piazzollan Libertango
Olen koko elämäni telkunnut, miettinyt ihan lapsuudesta asti, siitä asti kun maailmani laajeni korttelin ulkopuolelle, miksi maailmaa hallitsevat julmuuksiin kykenevät herrat, ja hyviä on vain vähän. Samaan aikaan olen surrut eläinten kohtaloita, ihmetellyt myös sitä empatian puutetta, mikä ilmenee eläinten julmana kohteluna. Että kuinka ihminen pystyy sillä tavalla kiusaamaan. Niin kansoja kuin luontoa ja sen vähäisimpiä, mutta tasa-arvoisesti tärkeitä olentoja.
Tämähän toistuu aina vain. Tämä patriarkaalisen maailman meno, julmat, empatiakyvyttömät diktaattorit saavat kansan suosion, pääsevät valtaan ja pitävät maailman rautanyrkissään.
TV:ssä menee uusintana tarina kenraali ja presidentti Charles De Gaullesta, erinomainen sarja melko erinomaisesta miehestä. ( Ajatella, niin varovaiseksi on tullut, etten uskalla sanoa suoraan, että oli erinomainen mies , pitää sanoa vain että oli MELKO erinomainen..!) Suuri sotilas, mutta ennen kaikkea suuri - no, ihan fyysisestikin - ihminen. Jolla oli myös tunteet ja kyky empatiaan.
TV:ssä pohdittiin myös tanskalaisen ristiinpukeutujan, oikeustieteen professori Ditlev Tammen johdattamana ajan ja suvaitsevuuden muuttumista tai muuttumattomuutta. Hurmaava ohjelma erittäin hurmaavasta, miehekkäästä ja korkeasti sivistyneestä ja valistuneesta miehestä sekin. Tämäkin ohjelma kertoo tästä ihmisenä olemisen problematiikasta. Myös patriarkaalisuudesta, mitä hän pohti puolalaiseen samoja asioita esittävään uuteen oopperaan mukaansa kutsuman tanssijattaren kanssa.
Hienoja ohjelmia on TV:ssä, maailmaa voi laajentaa sitä kautta huomattavasti. Ei kannattaisi katsoa pelkkää Netflixiä tai C-morea! Musiikki on lohduttajani, ja tänä kesänä olen saanutkin sen välityksellä paljon ajatuksia ja tunteita. Zürichin pilattu Turandot (kristilliset symbolit mehiläispesäksi muutetussa kiinalaisessa sadussa!) upea Savonlinnan Romeo ja Julia (modernisoitu huimasti hienommin 1800-luvun New Yorkiin), kokkolalainen, kansainvälisesti ansioitunut Guardia Nueva, tv:ssä taltioitu El Cachiavache Womex 2019 - mikä viiden miehen porukka! - jne. Kaksi viimeistä hyvin erilaista tangoa esittävää yhtyettä, kumpikin pohjaa pitkälti Piazzollaan, tangon legendaan. Musiikki on ihmeellinen maailma, ihmisen parasta puolta.
LINKIT:
El Cachiavache Womex 2019 Turandot Romeo ja Julia Guardia Nueva Piazzollan Libertango
Tässä tulee kolme ihmetyksen
aihetta:
1. Silpominen
3. Demokratia - heikkoutta?
1.Osaamme kauhistella ja tuomita ja
surra afrikkalaista silpomiskulttuuria, jossa tyttöjen ulkoiset sukuelimet
silvotaan, osin tai täysin. Mutta mitä se on, kun jotkut laittavat renkaita ja
ruuveja huuliin, nenään, silmäluomiin, poskiin, korvannipukoihin, napaan,
sukuelimiin, nännin päihin? Lävistetyt korvikset ovat olleet länsimaisten
naisten ja miesten koristelua. itsellänikin on ollut lävistetyt korvanapit 14-vuotiaasta lähtien. Sitä ei koeta silpomiseksi saati masokismiksi, itsensä kiduttamiseksi.
Voisihan se ollakin. Alkukantainen
jäänne.
Kaiken huippu ovat he, jotka
leikkelevät korviaan suipoksi eläinten korvien mukaan, irrottavat hampaitaan,
viilaavat niitä teräviksi, halkovat kielensä käärmeen kielen mukaiseksi,
upottavat sarvia otsaansa ja niin edelleen.
Vaikka minulla on korvalehdissäni
useampikin reikä koruja varten, en voisi suudella poikaa, jolla on ruuvi ja
rengas huulessa. Miltä se tuntuisi, eroottiseltako? En ymmärrä. Pitäisi varoa,
ettei satuta itseä tai sitä toista.
Enkä pysty näkemään teräsrengasta
nenässä muuten kuin roikkuvana räkämällinä. Sillä siltähän se näyttää. Ruokani
ei menisi kurkusta alas, jos istuisin sellaista vastapäätä. Mielikuvitukseni
muokkaa sen korun limaklöntiksi, en voi mitään. Onhan meillä erilaiset
kauneuskäsitykset, ja olkoonkin niin. Minä en vaan näe silpomiskoruissa mitään
kauneutta. Napatimantti tai pikkuinen rengas on ihan kiva ja nätti, sormukset
ja korvikset, kaularenkaat ja pukuihin kiinnitetyt vaikka kuinka runsaat rojut
ovat mukavia. Mutta ihon repiminen, siinä en näe kauneutta saati seksikkyyttä.
Nenärengas tuo mieleen, että mitä nuhanenäisenä? Huhhuh!
Silpominen on muutakin kuin
tyttöjen sukuelinten silpomista. Termi voisi tarkoittaa myös tuollaista itsensä
repimistä, joskaan se ei sodi itsemääräämisoikeutta, ei ole pakotettua. Silti,
kehon raateluahan se joka tapauksessa on. Eläimet eivät tee sellaista.
2.Ukrainan sota on tuonut monia
ajatuksia sodasta, siitä yksilöstä tai hänen häntäilijöistään, jotka voivat
hyökätä vaikkapa lasten kimppuun, tuhota heidän kotejaan, luonnossa
villieläinten pesiä ja eläimiä, silpoa kaupunkeja, ihmisiä, eläimiä, kasveja,
metsiä ja puita.
Minä en ymmärrä.
Mietin, onko ihmisessä jokin tarve
tuhota ja silpoa, haavoittaa ja tappaa. Ja kuinka he, joilla ei ole kykyä
myötäelämiseen eikä heillä ole omaatuntoa, pääsevät aina silloin tällöin
valtaan. Ja kuinka sellaisia hallitsijoita, jotka eivät aloita sotia, hyökkää
toisten kansojen kimppuun, sanotaan heikoiksi. Onko se heikkoutta, että yrittää
saada aikaan ja säilyttää ehkä jo olemassa olevaa demokratiaa ja säätää lakeja,
joilla turvataan kaikkien yhtäläisiä oikeuksia hyvää elämään. Jos puhumme
USA:sta ja maan presidenteistä, mielestäni vahvoja olivat juuri he, jotka yrittivät
saada tasa-arvoa ja kunnioitusta. Presidenteistä voin mainita viimeisimpiä,
kuten John F. Kennedy, myös hänen seuraajansa Lyndon B. Johnsonkin yritti, Jimmy
Carter, Barack Obama, ja viimeisimmin Joe Biden.
3. USA:sta puheen ollen ihmettelen
aina, miksi amerikkalaiset vihaavat mustia, orjien jälkeläisiä. Itse asiassa
hehän ovat sen maan rakentaneet! Heidät on väkipakolla sinne tuotu, ovat olleet
noita vihattuja maahanmuuttajia, jos nykyajasta puhutaan, ja sitten, kun ovat
raataneet, maata muokaten ja viljellen, kaivoksissa uurastaen ja sairastuen,
sitten heitä iljetään inhota ja pitää ala-arvoisena ihmisrotuna.
Kuinka tyhmä ihminen on?
Nyt Venäjän, Putin-diktaattorin ja
hänen hännystelijöittensä hyökkäys Ukrainaan ja halu valloittaa se, on
mielestäni käsittämätön. Varmaan muidenkin mielestä. Mutta minä ihmettelen
sitä, mitä Venäjä tai Putin hyötyy poltetusta maasta? Aikooko rakentaa
uudelleen, siirtää asukkaita Venäjältä? Vaikea uskoa, kun tietää, mitä Suomen
valloitetulle Karjalalle on tehty. Viipurin kaupunki on edelleen melkein
rauniokasa. Suomi on pelastanut erillisiä rakennuksia, Neuvostoliitto ja Venäjä
on pitänyt koko pitkän alueen etelästä pohjoiseen runneltuna, raunioina,
villiintyneenä pusikkona, ihmiset köyhyydessä. Mitäpä hyötyä alueista olikaan?
Oli tietysti meriyhteyden parantuminen, kaivoksia ja metsää. Mutta kaikki tuo
olisi onnistunut kaupankäynnillä. Muutama vuosikymmen kaupankäynti
onnellistutti niin Venäjää, Suomea kuin Ukrainaakin.
Poltetun maan taktiikka ei kuulu
ainakaan enää nykyisyyteen. Eikä entisten suuruuksien haalinta. Kommunistinen
Neuvostoliitto haukkui jatkuvasti länttä imperialismista. Mitähän muuta tämä
nyt sitten on?
Länsimaiset demokraatit haukkuivat
ja haukkuvat yhä Eurooppaa ja suurvaltoja siirtomaapolitiikasta. Mitähän muuta
tämä nyt on?
Mikä on ihmisen logiikka?
Ihmetyksen aihetta riittää.
Olen kirjoittanut SEY:lle perheemme eläintarinoita, kaikki todella taphtuneita, ja ne on julkaistu kouluille oppimateriaalina tai oheisma...