keskiviikko 12. tammikuuta 2022

Suomalainen liikenneturva ja tutkanpaljastimet

 Havaintojeni mukaan täytyy olla niin, että tieliikenne on tutkanpaljastimia täynnä. Vai mitä arvelet seuraavasta?

Ajan Helsingin ja Keski-Suomen väliä noin 30 000 km vuodessa ja teen havaintoja 320 kilometrin matkalla autoilijoiden liikennekäyttäytymisessä. Autoni nopeusmittari näyttää satelliitin ja mittauksen mukaan 3km todellista enemmän. Ajan aina ”sallittua” 10% ylinopeutta eli esimerkiksi 80 kilometrinopeuden alueella lasissa on siis n. 86-88km/h. Koska Suomessa nopeuskameroista varoitetaan ennalta ja paikat tiedetään, autoilu on poukkoilevaa, kiihdytystä ja jarrutusta. Edellä mainitulla nopeudella ajaessani suurin osa autoilijoista ohittaa minut säännöllisesti. Kun kuudenkympin alueella oma nopeuteni on noin 65km/h, käy kova viuhina, kun puolet autoista ohittavat, ja lujaa.
Poliisin resursseista ei tarvitse olla kysymys. Kameravalvonta ei toimi ainakaan turvallisuutta edistävästi. Pitkillä kameraväleillä kiihdytetään rajusti, hurjastellaan ohitellen välissä, sitten äkkijarrutellaan oikealla etäisyydellä.
Pohdintani tuloksena arvelen muutakin syytä. Mm Jyväskylän Tourulassa moottoritien jälkeen 70:n aluetta harva kunnioittaa, jos ajan 76-78:km/h, vasen kaista on täynnä nopeita ohittelijoita. Samoin esim. Toivakan alueella Leivonmäentiellä ohituskaistalla, jossa on jostain syystä nykyisin 80 rajoitus, sinänsä outo juttu. Kerran kävi niin, että kyseisellä ohituskaistalla vastikään aikaisemmin minut vauhdilla ohittanut Mersu jarrutti edelläni äkisti, jolloin minä olin ajaa perään. Välttääkseni peräänajon oli pakko mennä vasemmalle kaistalle ja jarruttaneen ohi. Nopeuteni kipusi hetkeksi silloisella 100km/h alueella 115:een kilometriin. Sielläpä oli poliisi vahdissa ja pysäytti minut ja sain tietysti pienen sakon ”liikenteen vaarantamisesta”! Mersu soljui arvokkaasti poliisin ohi, vaikka oli aiemmin ohitellut hurjana.
Päätelmäni tästä kuten useimmasta muusta hurjastelusta on se, että autoissa on kuin onkin tutkanpaljastimia. Muuten eivät autoilijat voisi riskeerata niin paljon. Tai sitten he ovat työttömiä, opiskelijoita tms. palkattomia. Suomessa kun on järjestelmä, jossa vain köyhällä on vara ajaa lujaa!
Olen ollut paljon Australiassa, jossa liikenne soljuu tasaisesti kaikkialla. Syy: sakotus perustuu pistejärjestelmään, jossa nopeussakko tietää liian monta pistettä menetettäväksi, vaikkapa 4pistettä 12:sta. Kortti menee äkkiä. Samoin kamerat ovat piilossa. Olen itsekin saanut nopeussakon metsäosuudella Tasmaniassa, kameraa ei näkynyt missään. Sakkolappu tuli Suomeen asti, koska ajoin vuokraamon autolla ja henkilöllisyyteni selvisi. Sakko oli erittäin kohtuullinen, 80 dollaria, kaikille sama, ei eriarvoisuutta turvallisuuden vaarantamisesta tulojen mukaan. Se, tämä meidän liikenneturvallisuuden sakotus on hulluin järjestelmä, minkä tiedän. Turvallisuusriski ovat juuri he, joilla on vanhat autot eikä tuloja, riski hurjastelusta on pieni. Paremmilla autoilla hurjastelevilla onkin sitten tutkanpaljastimet! Rehellisesti hyvällä autolla turvallisesti ajavaa rangaistaan pahiten.
Tasaisesti soljuva liikenne toteutuu ainoastaan kehä ykkösellä ja osittain myös kehä kolmosella, koska niillä on tiheä kameraverkosto. Vaikka se on näkyvä, tiheys estää pahimmat kiihdytykset. Silti kehilläkin, etenkin harvempiverkostoisella kolmosella poukkoillaan kaistaa vauhdilla vaihdellen.
Tutkanpaljastamia on, vai kuinka selitettäisiin suomalaisten älytön poukkoilu liikenteessä? Mitä ja missä suomalainen liikenneturva oikeasti on?

SUVAITSEVAISUUS

Minut  on kasvatettu liberaalisti, täysin suvaitsevaksi, erilaisuutta arvostavaksi. Äidin, yksinhuoltajan periaatteena oli se, että jokaisel...