sunnuntai 30. lokakuuta 2022

Koulukiusaaminen ei lopu pelkällä sovittelulla

 Luin OPETTAJA-lehdestä 18/2022 Unto-opettajan ahdistavasta syyllisyydentunteesta, kun ei pystynyt auttamaan kiusaamisesta kärsivää oppilastaan, joka teki lopulta itsemurhan. Surullinen tarina suuresta myötätunnosta. Viimeinen tikki tämän tarinan kirjoittamiseen minulle oli, kun puhelimeeni ilmestyi - jälleen kerran - pyyntö lähettää rahaa koulukiusaamisyhdistykselle. Olen nimittäin ihan kokemuksen perusteella sitä mieltä, että rahaa ei tarvita eikä täsmäsovittelu itsessään auta. Pitää luoda yhteisöllisyys kotien kanssa ja muuttaa koulun toimintatappoja. Yksittäinen opettaja voi tehdä paljon, mutta hänen harteilleen ei saa hän itsekään sälyttää koko vastuuta.

Olen toiminut koko 80-luvun yläkoulun laaja-alaisena erityisopettajana, ns. klinikkamaikkana, ja sitä ennen 70-luvulla samaisissa tehtävissä silloisessa isojen jätkien kansoittamassa kansalaiskoulussa, kiltit koulukkaat olivat oppikouluissa. Ambulanssi kutsuttiin muutaman kerran välitunnilla ovelasti piilossa pieksetyn oppilaan noutamiseksi. 90-luvulla työskentelin erityisopettajien kouluttajana ja rehtorina ja 2000-luvulla touhusin kahden kaupungin päätoimisesti palkattuna erityisopetuksen kehittäjänä toteuttaen Opetushallituksen erityistukea koskevia hankkeita. Tämä taustastani tarinani pohjaksi.

Yläkoulun aikaan 80-luvulla minulla oli muutama koulukiusaamisesta kärsinyt oppilas, ja yksi tapaus on jäänyt erityisesti mieleeni. Kahdeksannen luokan poika haettiin marraskuun lopun pakkasella metsästä lymyämästä. Alkoi hänen kanssaan pitkä pienryhmässä opiskelun prosessi, jota opettajakunnasta osa vastusti sanoin: ”Ei yhtä voi kohdella eri tavalla kuin muita”. Pidin pääni oman työjärjestyksen tekemisessä kyseiselle oppilaalle - ei ollut vielä virallista HOJKSia, lainmukaista henkilökohtaista opetuksen järjestämistä koskevaa suunnitelmaa! - ja lopputulos oli oikea, kiusaaminen väheni, ei kylläkään loppunut ihan kokonaan. Ei pystytty yhteistyöhön perheen kanssa, koska kiusatun perhe ei tullut koskaan paikalle. Siinä olikin yksi syy, miksi poikaa kiusattiin, vanhanaikaisten vaatteiden ja kotiolojen vuoksi - ja kiusaajista ei saatu tietoa, sillä mobbaaminen tapahtui yli luokkarajojen. Erittäin lahjakkaaksi osoittautunut poika vietti koko koulupäivänsä ajan pienryhmässä analysoiden kanssani tilaansa, harjoitteli ryhmään sijoittumista ja ryhmän hyväksymäksi tulemista, ja maaliskuussa hän oli valmis siirtymään luokkansa mukaan kaikissa aineissa. Tuossa tapauksessa koulu pystyi ilman vanhempiakin hoitamaan homman jonkinlaiseen turvalliseen maaliin.

Ja sitten, paljon myöhemmin tapahtui kummia.

Oma poikani siirtyi maalta silloisen yläasteen seiskalle Helsingin keskustan suureen kouluun. Hän kertoi kerran sivulauseessa, vahingossa, että ”on se kumma, kun päätä hakataan välitunnilla kiviseinään”!
Poikani puhui hiukan murretta, ja häntä pidettiin landepaukkuna. Siinäpä syy, että voitiin hakata päätä kiviseinään. Pojallani on myös vähäisiä asperger- tunnusmerkkejä, omanlaisia ajatuksia ja tapoja, jotka myös kiinnittivät kavereiden huomion. Murrosikäisille tärkeä ulkoinen olemus vaatetuksineen oli ihan normaali stadilainen.
Minä sain ensisijaisesti äitinä, toiseksi ammatiltani erityisopettajana niin sanotusti hepulin, silmissäni säkenöi. Kyseisessä koulussa ei ollut vielä yhtään yleisopetukseen integroitua erityisopettajaa, kuraattori kävi ja psykologinkin sai pyynnöstä keskustelemaan, mutta koulussa ei kyetty puuttumaan toimintamalleihin.

Kutsuin luokanvalvojan avustuksella vanhemmat iltapalaveriin. Lähes kaikki vanhemmat saapuivat, minä kerroin juurta jaksain tapauksen. Kysyin, mitä voitaisiin tehdä. Mielestäni tärkeintä oli luoda kotien välinen yhteys. Vanhemmat olivatkin loistavaa väkeä. Laadittiin yhteyslista. Yksi isä ehdotti, että hän voisi alkaa pelata poikien ja tyttöjenkin kanssa amerikkalaista jalkapalloa, koska pelasi sitä itse, yksi äiti sanoi olevansa Helsingin Sanomissa töissä ja voisi viedä koko luokan yöretkelle lehden painoon Vantaalle. Hyviä ideoita sateli. Yhdessä sovittiin pidettäväksi uusi kokoontuminen, jossa olisivat oppilaat vanhempineen ja sovittaisiin retkistä, joita vanhemmat olivat valmiita järjestämään. Näin tapahtui.
Helsingin opetustoimi aktivoitui hetkessä, ja jo seuraavana vuonna yläkouluissa oli laaja-alaiset pienryhmiä mahdollistavat erityisopettajat. Toimi on koulun tukirakenteissa erittäin tärkeä, mutta toki silti vaatii tarkkasilmäisyyttä, sisukkuutta ja diplomatiaa koulutuksen antamasta ammattitaidosta huolimatta - tai juuri siksi, asenne ja mieluiten taito jo koulutukseen sisällytettynä.

Minä olin tietysti etuoikeutettu hoitamaan oman pojan kiusaamisasiaa, koska olin ammattilainen ja lisäksi tarpeeksi kiukkuinen. Tein radikaalitempun, ja vedin poikani koulusta kahdeksi kuukaudeksi takaisin maalle. Käytiin kuitenkin Helsingissä kaikki vanhempien järjestämät hienot yhteiset vapaa-ajalle järjestetyt tapahtumat, ja kun poika palasi joululoman jälkeen, kukaan ei enää kiusannut. Poika sai käydä koko yläasteen loppuajan rauhassa. Sovelsin kyllä samaa jo aiemmin erityisopettajan virkaa hoitaessani.

Vuosia aikaisemmin olimme saaneet vanhimman tyttären luokan vanhempien puhelinnumeroista muodostetulla yhteyslistalla lasten ovelat yökylävalheet eliminoiduttua. Kaverin yökylämenon sijaan lapset olivatkin porukalla viettäneet iltoja paikalla majailleita alkoholisteja ”kääntäen” ja lopputuloksena oli kaksi sairaalareissua korvikeaineiden juomisesta ja loppujengin kerääminen hangesta. Vanhempien tarkistussoittojen avulla iltamenot ja yökylät muuttuivat lasten tietoisuudessa kontrolloiduiksi ja yhteisöllisyys sai vallan.  

Mikä tämän tarinan opetus tahtoo olla? Se, että täsmäsovittelu ei yksin auta, se ainoastaan kiihdyttää oppilaita, kun kiusatusta on tullut silmätikku. Oppilaiden luovuus ja oveluus on salattu ja mittaamaton. Ylipäätänsä koulun sisäiset toimet eivät kykene poistamaan kiusaamista, ellei koko ryhmän vanhempia ja oppilaita saada mukaan yhteistyöhön. Jos vanhemmista ei löydy aloitteellista aktiivisuutta, koululla on kyllä mahdollisuus ja velvollisuuskin tehdä rivakka aloite ja ryhtyä toimiin. Kun ja jos epäonnistumisia sattuu, syys ei missään tapauksessa ole yksittäisen opettajan syy. Ansio saattaa ollakin!

Tämän olen nähnyt pitkähkön koulu-urani aikana.

#opettajalehti #koulukiusaaminen




 

SUVAITSEVAISUUS

Minut  on kasvatettu liberaalisti, täysin suvaitsevaksi, erilaisuutta arvostavaksi. Äidin, yksinhuoltajan periaatteena oli se, että jokaisel...