perjantai 5. huhtikuuta 2024

Koulukiusaaminen loppuu vain aikuisten ja lasten tuttuudella.

 Kun lapset tietävät aikuisten tietävän. 

Taannoin eräs opettaja kirjoitti ahdistavasta syyllisyydentunteesta, kun ei pystynyt auttamaan kiusaamisesta kärsivää oppilastaan, joka teki lopulta itsemurhan. Nyt yksi lapsi on saanut käsiinsä revolverin ja ampui kavereitaan. Syyksi kun on paljastunut kiusaaminen. Enkä työkokemusteni perusteella edes ihmettele. Kiusaaminen on kovaa, se tuhoaa kiusatun mielen. Kiusaaminen on toimintaa, joka tapahtuu taitavasti salaa aikuisten katseilta ja siihen kuuluu uhkailu. Kaverit yleensä tietävät, mutta uhkailu estää jopa tukioppilaita kertomasta aikuisille. On ihan turha luulo, että ihminen, lapsi muuttuisi, mutta häntä voidaan hallita ja kasvattaa  hyvään.

Toimin erityisopettajana 70-luvulla ”isojen jätkien” kansoittamassa kansalaiskoulussa, jonka pihalle kutsuttiin muutaman kerran ambulanssi välitunnilla ovelasti piilossa pieksetyn oppilaan noutajaksi. Myöhemmin työskentelin yläkoulun erityisopettajana ja rehtorina, viimeksi erityisopettajien kouluttajana ja Opetushallituksen erityistukea koskevien hankkeiden vetäjänä. Tämä pohjaksi sille, mistä nyt puhun.

On ihan turha vatuloida erityisasiantuntijoiden ja opettajien keskinäisestä vastuusta.  Koulukiusaaminen ei lopu pelkästään kouluhenkilöstön avulla. On saatava vanhemmat, opettajat ja oppilaat yhteen, ja se tapahtuu tekemällä kaikki toistensa tutuksi. Mieluummin ennakkoon eikä vasta sitten, kun kiusaaminen on päässyt valloilleen. Joskus kiusatun oppilaan tarmokas vanhempi tekee aloitteen, kun kiusaaminen on paljastunut, mutta koululla on avainasema siinä, että syntyy ennakoiva yhteistyö ja yhteisvastuu. Koulun tarvitsee tehdä vain aloite ja koordinoida.

Pari esimerkkitapausta seuraavassa.

Eräs poika siirtyi maalta Helsingin keskustan yläkouluun. Hän kertoi kerran sivulauseessa, vahingossa vanhemmilleen, että ”on se kumma, kun päätä hakataan välitunnilla kiviseinään”! Poikaa siis kiusattiin, pidettiin landepaukkuna, vaikkei puhunut edes murretta. Syyksi riitti se, että oli muuttanut maalta. Tormakka isä kutsui luokanvalvojan avulla huoltajat iltapalaveriin, jossa kertoi tapauksen kysyen, mitä voitaisiin tehdä. Asia ymmärrettiin, laadittiin yhteyslista ja rupesi löytymään huoltajien ja lasten yhteisiä toimia. Yksi äiti ehdotti, että voisi viedä koko luokan yöretkelle työpaikkansa, suuren sanomalehdenlehden painotaloon. Eräs isä keksi ruveta pelaamaan kavereiden kanssa jalkapalloa. Ideoita sateli. Sovittiin uusi kokoontuminen, jossa olisivat oppilaat mukana. Yhteisiä toimintoja löytyi, tultiin tutuiksi. Kului kaksi kuukautta, väliin joululoma, ja kiusaaminen loppui siihen. Kiusaajat ja kiusattu oli saatettu yhteen ja jokainen tiesi aikuisten tietävän.

Yksi tapaus omassa työssäni on jäänyt erityisesti mieleeni. Kahdeksannen luokan poika löydettiin marraskuun lopun pakkasella metsästä lymyämästä. Hän oli saapunut koulubussilla, muttei kyennyt siirtymään toisten joukkoon luokkaan saati välitunneille. Syynä raju kiusaaminen, mikä paljastui pitkän alkaneen prosessin kuluessa. Erittäin lahjakas poika sijoitettiin kokoaikaisesti pienryhmääni joidenkin opettajien vastustuksesta huolimatta: ”Ei yhtä voi kohdella eri tavalla kuin muita”. Yhteistyöhön mielenterveysongelmista kärsivän perheen kanssa ei pystytty. Poikaa kiusattiin vanhanaikaisten vaatteiden ja kotiolojen vuoksi. Poika vietti sitten koko koulupäivänsä pienryhmässä analysoiden tilaansa, harjoitteli vähitellen ryhmään sijoittumista ja ryhmän hyväksymäksi tulemista itse valitsemissaan aineissa, ja maaliskuussa oli valmis siirtymään luokkansa mukaan kaikissa aineissa. Tuossa tapauksessa koulu pystyi ilman vanhempiakin hoitamaan homman jonkinlaiseen turvalliseen maaliin.

Pilkan syyksi riittää väärät vaatteet tai muutto muualta. Entäpä, kun erilaisuus ja poikkeavuus on jo itselle taakka, ja sitä vielä ulkopuoliset pilkkaavat? Kärsimys on kaksinkertainen.

Australiassa tutustuin tapaan, missä huoltajat, opettajat ja oppilaat tutustuivat toisiinsa siten, että kerran kuukaudessa huoltajilla oli velvollisuus kokoontua koululle ”askartelemaan” opetusvälineitä ja materiaalia, oppilaat mukana. Erinomainen keino muodostaa keskinäiseen kunnioitukseen perustuva yhteisö. Joskus koulun rahapula voi ollakin siunaus!

Kiusaajat ja kiusatut pitää saada toimimaan yhdessä, ja siinä ainoastaan aikuiset voivat auttaa. Lapsille ei voi laittaa vastuuta. Lapsen pitää voida puhua aikuiselle luottaen siihen, ettei ”kanteleminen” paljastu kavereille, koska se pahentaa aina tilanteen.

 

 

SUVAITSEVAISUUS

Minut  on kasvatettu liberaalisti, täysin suvaitsevaksi, erilaisuutta arvostavaksi. Äidin, yksinhuoltajan periaatteena oli se, että jokaisel...