keskiviikko 7. elokuuta 2024

Radikaaliko intelligentti, älykkö - eläköön ajattelu ja omat aivot!

 

Kun on radikaali, on intelligentti, älykkö. Jaaha!?

Muistan hyvin 1960-luvun radikaalit. Ne ylioppilaat, jotka kielsivät isänmaallisuuden ja itsenäisyyspäivän soihtukulkueen. Sehän oli Suomi, joka oli aloittanut talvi- ja jatkosodan. Lotta oli huora, ja sotaveteraani ei ollut sankari, ei saanut hehkuttaa tekojaan, rehvastella sotakokemuksillaan. Veteraani ei saanut purkaa sotatraumojaan, muistojensa tuskaa, se oli rehvastelua.

Kuulun tuohon ikäpolveen, olin 60-luvun nuori aikuinen. Useimmat Jyväskylän yliopiston opiskelukaverini olivat niitä, jotka aiheuttivat ihmetykseni. Minun mielestäni – parhaiden ystävienikin mielestä tuo massa oli vähän älytöntä, ei ajatellut, seurasi vaan johtajaa. Me olimme hiljainen vähemmistö. He halveksivat ja kielsivät, mielestäni syyllistyivät syrjintään ja loukkasivat erityisesti vanhempaa sukupolvea. Koska olivat radikaaleja, uudistusmielisiä, intelligenttejä, älykköjä. Parempia ainakin kuin he, jotka olivat sotineet. Veteraani, lotta, isä, isoisä, äiti, mummi. Itsekäs pahantekijä. Konservatiivi oli kirosana. Veteraanikin oli, saati sitten lotta. Otto Donner sävelsi vasemmistopoliittisia lauluja, Lapualaisooppera julisti, Kaisa Korhonen lauloi äänellä tutti. Neuvostoliittoa ylistettiin uudistusmielisenä vapaana valtiona. Ja niin edelleen.

Muistan, kuinka kurssikaverini sanoi kerran sotatarinoista, ettei niistä kannata puhua. Eivät olleet mitään sankaritarinoita. Sama nainen selosti äänekkäästi sankarillista synnytystään. Totesin mielessäni hänen tarpeensa purkaa synnytyskokemustaan juuri samanlaiseksi, minkä hän ja muut radikaalit kielsivät kovia kokeneilta isiltään ja äideiltään. Sotatraumoista ei sopinut hievahtaa: hehkutusta, rehvastelua!

Vaikka itsekin olin kapinallinen nuori aikuinen, muistan ajatelleeni, että tuo radikaalimassa oli sopulijoukko, joka meni lauman aatteen mukana ajattelematta omilla aivoillaan. En voinut arvostaa heitä, jotka hokivat ideologista mantraa, joka ei ollut ollenkaan omaa älykästä ajattelua, vaan fanaattista uskovaisten hölinää. Uskovaisia minäkin kritisoin siksi, että heidän ei tarvinnut ajatella itse, he hoitivat vain itseään toistamalla sokeasti oppejaan. Ja uskoivat olevansa Jumalan valittuja, yleensä siis vähän parempia kuin muu rahvas. Suorastaan surivat alentuvasti meitä ja niitä, jotka emme uskoneet. Jotka emme ymmärtäneet. Oikeassa olemisen totuus on kaikkien uskontojen ominaisuus.  

Lainaan Turun yliopiston kulttuurihistorian lehtori Hanne Koiviston haastattelusta hänen tehdessään väitöskirjaa 1930-40-lukujen vasemmistointellektuellien identiteettiproblematiikasta – määrittely pätee ihan kelvollisesti 60-luvun radikalismiin ja intellektualismiin:

”Käsite intellektuelli tulee ranskan kielestä, intelligentsija puolestaan tulee venäjän kielestä. Nämä molemmat käsitteet ovat aikoinaan tarkoittaneet radikaalia pientä ryhmittymää. 1930-luvun ihmiset käyttivät näitä erilaisia intellektuellijohdannaisia synonyymeinä keskenään. He eivät nähneet niiden välillä mitään aste-eroja. 

Jo 1930-luvulla oli hyvin monia käsitteitä, joita käytettiin intellektuelleista. Kiinnostavaa on, että edelleen tänä päivänäkin näitä ihmisiä kutsutaan monilla eri käsitteillä. Tämä on tietyllä tavalla ratkaisematon asia. Minä olen päätynyt itse siihen, että teen eron intellektuellin, intelligentsijan, älymystön, jotka kaikki tarkoittavat suunnilleen samaa, ja sivistyneistön, lukeneiston välillä. Lähtökohtanani on ollut tutkimieni vasemmistointellektuellien itsensä käyttämä kahtiajako.

Intellektuelleilla, älymystöläisillä ja intelligentsijalla oli valtaan nähden radikaali ja kiistävä suhde. He halusivat kritisoida olemassa olevia olosuhteita, yhteiskuntaa ja päättäjiä. He halusivat muuttaa maailmaa. Heidän vastapuolellaan taas oli sivistyneistö ja lukeneisto, joka oli yleensä aika konservatiivista ja halusi säilyttää kansallisen perinnön. Sivistyneistö ja lukeneisto oli ylipäätään hyvin kansallismielistä ja isänmaallista. Eli tämä on se iso kaksijako: radikaali ja konservatiivinen.”

Niinhän se oli ja on edelleen! Mutta eläköön omat aivot ja ajattelu!

HERRAVIHAPOLITIIKKA ESTÄÄ JULKISEN JA YKSITYISEN YHTEISTYÖN

Hyvinvoinipalvelumme on jakautunut typerästi vastakkaisille barrikaadeille. Julkinen ja yksityinen terveydenhoito olisi helppo synkronoida y...