tiistai 26. maaliskuuta 2024

Hengellisyys, luonto ja suku

 

Hyvä ystäväni, ajattelultaan sielunveljeni, keskimäärin kolme kirjaa viikossa  ahmiva Oiva sai minut taas luopumaan ennakkoasenteestani ja lukemaan vastustamaani hifistelyksi olettamaani pohdintaa eli Merete Mazzarellan pikku teoksen ”Jotain muutakin kuin tämä”. Kirjailija pohtii uskontoa, kirkkoa, uskoa ja hengellisyyttä, ihmettelee ja kyselee, ja niin minäkin nyt tässä kyselen enkä siksi käytä kysymysmerkkejä. Minunkin kysymykseni ovat vain pohdintaa, eivät vastauksia odottavia lausahduksia. MM siteerailee pohdintojensa pohjaksi filosofeja, jotka hän tuntee. Minä en, koska olen vain raapaissut Russellin tai Einsteinin tai muun suuruuden pintaa, en tunne kenenkään ajatuksia syvällisesti niitä siteeratakseni. Olen suorittanut vain filosofian peruskurssin ja lueskellut joitakin teoksia selaillen. Ajatukset tässä ovat omiani, taviksen tuotetta, Mazzarellan innostamia kyllä.

Minuun ehkä vaikuttavinta teoksen antia on kirjailijan siteeraaman yhden suomalaisen taviksen ajatukset, jotka pohjautunevat myös suurempiin ajattelijoihin ja  papilliseen koulutukseen.  Pohtiessaan uskontoa ja uskonnollisuutta – tai uskovaisuutta MM lainaa nimittäin ahvenanmaalaista pappia ja kirjailijaa Kurt Danielssonia. KD puhuu siitä, kuinka ihmisellä on kolme peruspilaria siitä huolimatta, mikä hänen uskontonsa on. Ne ovat hengellisyys, luonto ja yhteys toisiin ihmisiin. Jos yksikin niistä turmellaan, vähätellään ja tuhotaan, ihminen masentuu ja hautautuu turvattomaan yksinäisyyteen.

Minä olen pohtinut kuten MMkin koko ikäni uskonnollisuutta ja uskomista, myös kirkkoa. Maailman uskontoja, miten ne ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat yhä ja tulevaisuudessakin mm. sotiin. Miksi ihminen tahtoo, että kaikki uskoisivat juuri hänen uskonnollisiin oppeihinsa Jumalasta tai jumalista. Miksi toisella on niin suuri huoli toisen sielusta? Pienessä mittakaavassa perheen kesken (jehovalaiset ja lestadiolaiset hylkäävät lapsensakin, jos nämä poikkeavat vanhempien ainoaksi oikeaksi kuvitellusta opista) ja suuremmassa mittakaavassa valtioiden välisissä kiistoissa ja terroristien iskuissa.

Hengellisyys on ihmisen ominaisuus, yksi peruspilari, sen minäkin olen jo aikaa sitten ymmärtänyt, vaikken ole perinteisessä mielessä lainkaan uskonnollinen, en ainakaan kirkollinen. Perheeni ja sukuni on aina ollut, nuori polvi on jo kriittisempi, kun ovat saaneet kasvaa vapaasti. Ovat voineet muodostaa oman hengellisyytensä itse.  Pohja on selvä. Minulla mm. se, etten arvostele kenenkään uskovaisuutta ja kenenkään jumalaa. Sama hengellisyys on pojaltaan jokaisessa, niin buddhalaisessa, islamilaisessa kuin kristillisessäkin uskovaisessa. Kunnioitan jokaista, koska se jokainen on ihminen, jossa tämä hengellisyys vallitsee, tiedostipa tai tunnustipa hän sitä itse.  Mutta miksi sitä siis pitää ainoana oikeana, miksi hänen jumalansa on olevinaan se ainoa oikea? Sitä minä en ymmärrä - enkä hyväksy. (Minut on kasvatettu suvaitsevaksi, vaikkakin uskonnollisessa kodissa ja siksi minun on vaikeaa sanoa, etten hyväksy jotakin asiaa. Koska takana on aina jokin syy, jos ihminen terrorisoi tai tekee mitä tekee. Ymmärrys pitää tulla ensin.) Ymmärrän toki juuri inhimillisenä piirteenä, mutta hyväkettä jokainen kuvittelee olevansa oikeassa, mutta hyväksy en, koska näen sen, tuon besserwisseriyden  vain piirteenä ja rodullisena ominaisuutena. Siksi jokaisen ihmisen pitäisi myös hyväksyä jokaisen oma jumala, olkoon se patsas tai ukko taivaassa tai luonto tai kaikkialla leijaileva henki tai mikä ikinä, mitä maailma on täynnä.

Eikö se, että jumalia ja uskontoja on niin paljon, kerro jo sitä, että ihmisen rotuun kuuluu tuo turvallisuutta ja lohtua tuova hengellisyys. Se on laittanut ja laittaa rakentamaan alttareita ja temppeleitä kirjoittamaan oppeja ja niiden mukana sääntöjä, joiden mukaan ihmisen tulee elää. Ja sen jälkeen tuomitsemaan niitä, jotka eivät sääntöjäni noudata. Inhimillinen ominaisuus.

Suomalainen kirkkokin tuskailee hengellisyydestä, lähinnä sen menetyksestä. Se tekee kaikenlaista houkutellakseen kadotettuja jäseniä, järjestää hauskoja teemarippikouluja, hyväksyy naisia papeiksi, pitää mukavia iltamia nostattamaan hengellisiä tunteita, ja vaikka mitä. Kirkon pitää maallistua, jotta menestyisi tai edes säilyisi. Minusta se on kornia. Siksi, että kuitenkin Raamattu on ohjenuora ja oppikirja, vaikka siinä sanotaankin, ettei nainen ole kirkon pää, vaan vain palvelija ja kuuliainen miehelle, ja ettei samaa sukupuolta olevia voi vihkiä tai edes siunata juridisesti, maallisten lakien mukaisesti pätevään liittoon ja niin edelleen, mitä kiistoja niitä onkaan, joita koetetaan ohittaa, jotta kansa pysyisi talossa. Koska kirkolliset häät on upea juhlava seremonia, myös kirkkoon kuulumattomat ja uskonnottomat tahtovat kirkkovihkiäiset. Niinpä kirkko suostuu siunaamaan avioliiton ja päätös saadaan juridisesti päteväksi ja ne upeat juhlavat menot. Niin kävi omalle tyttärellenikin, kun hän kyllä kuuluu kirkkoon kuten minäkin, mutta hänen sulhonsa oli lestadiolaisperheen kirkosta eronnut poika. Kirkkohäät pidettiin, mutta pappi suostui vain siunaamaan. Muuta hän ei voinutkaan tehdä. Minun mielestäni kirkon käytös on falskia.

Vaikka puhun karkeasti, kunnioitan kirkkoa, katolista tahi evankelisluterilaista, sama se. Se on hengellisyyden, sen turvapilarin koti. Joskus, kun puolison papillisen suvun käsityksiä vaikkapa luomiskertomuksesta eräänä juhannusyönä olen kuunnellut, olen ajatellut erota kirkosta, mokomasta oikeaoppisuuden temppelistä ja pitää omat turvapilarini, mutta koska puolisoni on kuulunut voimakkaasti kirkkoon, en ole ottanut edes puheeksi enkä ole eronnut. Sama se, koska suvaitsen. Voin olla lojaali, koska se muodollisuus ei minua hetkauta millään tavalla. Vain ehtoolliselle en mene. Se aiheuttaa puolison suvulle myötähäpeää, mutten välitä siitäkään enää. Olen heidän silmissään kerettiläinen, kun en lausu myöskään ääneen uskontunnusta. En ole koskaan pystynyt kumpaankaan. Rippikoulun jälkeen.

Vaikka sanon, että kirkon käytös on falskia, piispat ovat viisaita miehiä nykyisin. Minulle tulee ilmaisjakeluna, seurakuntaan kuuluvana Kirkko ja Kaupunki-lehti. Se on mieluisa tuote ja tulokas. Aluksi siksi, että selaillessani näin tuttuja kasvoja, juttuja tutuista henkilöistä, jopa sukulaisista, ja siinä julkaistaan Nalle Puh-kokoisille aivoilleni juuri sopivaa askartelua, nallen älyni kokoista sanaristikkoa. Paljon ristikossa on kirkollista tietoutta, jota tarvitaan, mutta hallitsen kyllä sitäkin, joskus omaksikin hämmästyksekseni. Selaan jokaisen numeron tarkasti, ja teen löytöjä. Viimeksi juuri nyt 21.3. 2024 ilmestyneestä lehdestä numero 5. Nimittäin modernit piispat ovat tehneet esityksen samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkimisestä. Vain yksi esitti eriävän mielipiteensä. Siteeraan suoraan lehden tekstiä.

Piispainkokous esittää kirkolliskokoukselle, että avioliitto kirkkojärjestykseen lisätään säännös kahdesta rinnakkaisesta ja yhtäläisesti hyväksytystä avioliittokäsityksestä. Näistä ensimmäisessä ymmärretään miehen ja naisen välisenä ja toisessa kahden henkilön välisenä .

Piispat hyväksyivät kirkkojärjestyksen muuttamisesta ylimääräisessä kokouksessaan 12. maaliskuuta. Yksi piispoista jätti eriävän mielipiteen, ja lisäksi yksi piispa liitti pöytäkirjaan lausuman päätöksen perusteista.  

Jos piispainkokouksen esitys menee läpi kirkolliskokouksessa, evankelis-luterilaisen kirkon papit saavat oikeuden valita, kumman avioliittokäsityksen mukaisesti toimivat. Papilla olisi mahdollisuus toimittaa samaa sukupuolta olevien parien avioliittoon vihkiminen tai avioliiton siunaaminen, mutta hän voisi myös pidättäytyä siitä. Samaa sukupuolta olevien parien oikeus saada kirkollinen vihkiminen säädettäisiin seurakunnan velvollisuudeksi, ja kirkkoherran tehtäväksi tulisi varmistaa, että oikeus toteutuu.”

En tiedä, kuinka tarkasti lehti tulkitsi piispainkokouksen ehdotuksen, mutta jos ihan tarkasti, sen loppu on melko sekava. Hyvää minun mielestäni on ymmärrys, että avioliitto ei ole pelkästään suvunjatkamistarkoitus, vaan myös henkilöiden, ei sukupuolten välinen juridinen ja hengellinen turva. Esitys ei ole mielistelevä ja falski. Siitä huolimatta, piispojen tarkoitusperiä ja hyvää yritystä kunnioittavaa esitystä arvioidessani olen huomaavinani, että kirkollamme on hätä. Ei jäsenistään, vaan itsestään. Arvovallastaan, loppujen lopuksi. On silti mielestäni hienoa, että ihmisten hengellisyyden tarvetta kunnioitetaan ja siirrytään sukupuolesta henkilöön. Eri juttu on sitten se, mitä varten tuota kirkollista vihkimystä niin hirveästi halutaan, lähinnä nais-miesparien taholla. Tuntemukseni on se, että homoparien tarve saada kirkon siunaus on syvemmin puhtaasti  hengellinen tarve kuin mitä se on heteropareilla. Komeita juhlia (ja ehkä sitä ainoata tilaisuutta naiselle pukeutua upeaan iltapukuun, joka on useimmiten täysin kirkon sääntöjen vastainen eli avoimesti paljastava ja siten seksuaalisuutta tahtomattaankin korostava, silti nykyisin kirkon moitteitta hyväksymä!) ei voi järjestää ilman kirkkoa!  Se nyt on vain fakta. Pitää tunnustaa, että kirkkomusiikki on mahtavaa, syvälle sieluun käyvää, hengellisyyden tarvetta tyydyttävää. Myös häitä varten luotu musiikki tai niissä käytetty musiikki on koskettavaa, euforian aiheuttavaa. Tyttäreni marssi Charles Marie Widorin  Toccatan tahdissa, kyllä se liikutti ja sen myötä koko seremonia vaikutti ja jäi mieleen ikuisesti. Vieläkin tulee pala kurkkuun, kun muistan, ja joskus kuuntelen tuon huiman urkuktoccatan uudelleen ja uudelleen. Olen itsekin soittanut suuria urkuja ja noita kappaleita. Eikä urkumusiikkia luultavasti olisi ilman kirkkoa.

No, ennakkoluuuloni tukahduttaessani syvennyin hyvää kirjaan.

 

 

Lapsen kuolemasta ei selviydy - he syntyivät enkeleiksi.

  Sisä-Suomen Lehti 22.10.2024/Vierailija He syntyivät enkeleiksi. Lapsen kuolemasta ei koskaan kokonaan selviydy. Nyt yksi äiti, kasv...