sunnuntai 14. maaliskuuta 2021

Nordea pankki nöyryyttää naivisti

 Kun ihminen joutuu tapaturmaan ja sairastuu niin vaikeasti, ettei yhtä äkkiä kykene hoitamaan asioitaan ja hänelle tekee juristi valtakirjan puolisolle kaikkien pykälien mukaan yksilöiden asiat, yhtiöt, pankit, viranomaiset, kaikki mahdolliset tahot, joissa asioita on hoidettavana, ja valtuuttaja allekirjoittaa valtakirjan todistajineen, se ei kelpaakaan pankille! Sen sijaan pankki lähettää naiivin rasti ruutuun valtakirjalomakkeen, joka monistettuna pitää täyttää jokaisesta tilistä ja pankkia koskevasta asiasta, ja joka sitten valtuuttaisi puolison. Tai tultava henkilökohtaisesti konttoriin Tai soittaa itse. Vammautunut ei kykene itse fyysisesti menemään pankkikonttoriin - johon ei saa kyllin ajoissa tapaamisaikaakaan. (Pitäisikö raahautua paareilla?) Tapaturmassa ovat puhelimet vioittuneet ja käyttäjätunnus hävinnyt eikä niin ollen voi tunnistautua enempää pankkiin kuin muuallekaan. Kun vammautunut asiakas soittaa itse pankkiin vähäisillä voimillaan epäselvästi itseään ilmaisten pyytäen, että puoliso voisi selittää asian siinä hänen kanssaan, siihen ei suostuta. Kun vaimon pitäisi tunnistautua ensin! Paradoksi: pitäisi tunnistautua päästäkseen saamaan käyttäjätunnuksen, jolla vain voi tunnistautua!

Juridisesti - niin oikein kuin vain ammattilainen pystyy - laadittu valtakirja ei auta, jotta puoliso voisi hoitaa hoitamatta jäävät asiat. Tuo naiivi rasti ruutuun lappunen kuitenkin olisi pätevä! Asianomainen on itse aloittanut uransa juuri kyseisen pankin lakimiehenä ja arvostettu liikejuristi, joten nöyryytys on melkoinen!
Vahva tunnistautuminen on hieno asia, mutta jotain on pielessä. Olisikohan Nordealla kehittämisen paikka?

ILTASATU OPETTAA LUKEMAAN

  Koulut, kustantajat ja vanhemmatkin ovat huolissaan lasten lukuhaluttomuudesta. Minä en ihmettele yhtään, ettei lapsilla ja nuorilla ole ...